Apabila
kita mempelajari bidang sains dan teknologi, kita selalunya terdedah dengan
sains dalam dunia barat. Namun, jika kita mempelajarinya secara mendalam tentang
sejarah sains dalam islam, kebanyakan ilmu dan pengetahuan dalam bidang sains
dan teknologi datang nya daripada ilmuan dan tokoh-tokoh islam. Nama-nama
seperti Khawarizmi, Ibnu Sina, Al Jabar yang kebanyakannya sangat terkenal
dengan ilmu dalam bidang perubatan dan matematik.
Salah
seorang ilmuan yang penting dalam bidang Fizik ialah Ibnu Haitham. Ibnu Haitham
merupakan seorang tokoh ilmuwan islam yang tidak asing lagi dalam bidang sains
dan teknologi semasa zamannya. Bukan sahaja cenderung dalam bidang Fizik, Ibnu Haitham
terkenal dalam bidang falsafah, matematik, astronomi dan kedoktoran. Ibnu Haitham
atau nama sebenarnya Abu Ali Muhammad bin al-Hasan bin al-Haitham al-Basri Al-Misri dilahirkan
pada 354 H bersamaan dengan 965 M, di negeri Basrah, Iraq. Beliau
memulakan karier nya dengan menjadi pegawai pemerintah di bandar kelahirannya.
Kemudian beliau merantau ke Ahwaz dan Baghdad. Di sini bermulanya penumpuan
beliau dalam bidang penulisan. Penemuan beliau yang terkenal ialah “hukum
pembiasan”, iaitu hukum fizik yang menyatakan bahawa sudut pembiasan dalam
pancaran cahaya sama dengan sudut masuk. Hukum ini dikenali dengan nama “Snell’s
Law” dalam dunia Fizik moden.
Selain itu, beliau
menggabungkan matematik dan fizik dalam menghasilkan teori dalam bidang optik.
Penyelidikannya merangkumi teori dalam gerakan cahaya, imej dan bayang-bayang.
Ibnu Haitham telah menggunakan mesin lathe (larik) untuk membuat cermin kanta
cekung dan kanta cembung untuk penyelidikannya. Al-Munadzir merupakan salah
satu karya Ibnu Haitham yang teragung dalam bidang kajian optik. Pada tahun
1270M, Witelo telah menterjemah karya tersebut dan kemudian diterbitkan dengan
nama Karya Thesaurus Opticae.
Terdapat sebanyak hampir
200 karya Ibnu Haitham yang terkenal seperti
Maqalah fi Istikhraj Samt al-Qiblah(penyusunan kota), Maqalah fi hayat
al-Alam(astronomi), Kitab fi al-Minasit(kamus optik), Fi al-Maraya al-Muhriqah
bi al-Dawair(cermin yang membakar), Maqalah fi Daw al-Qamar(cahaya dan gerakan
langit), Zawahir al-hasaq(gejala senja), Fi Kayfiyat al izlal, Fi al-Asar
Allazi al-Qamar, Fi ad-Dawar, Fi al-Makan, fi al-Mulumar, Fi Misahat
al-Mujassamah al- Mukafi, Fi Irtifa al-Quth. Keseluruhan karya tersebut
berkisar tentang kajian ilmu fizik dan astronomi dan hampir keseluruhannya
telah diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa Eropah dan menjadi sumber rujukan
bagi seluruh ilmuan di dunia.
Rujukan
Tokohislam2u.tripod.com
http://www.islamgrid.gov.my/ilmu-islam/21-tokoh-islam/42
Ditulis oleh:
Nurul Huda Kamarulzaman
reviewed by Nur Idawati
ReplyDeleteLabel: non-technical
ReplyDelete